Blog opiekunki

Jak zadbać o zdrowie psychiczne osoby starszej?

16.02.2021

zdrowie psychiczne starszej osoby

Dbanie o zdrowie psychiczne osoby starszej to bardzo ważny element opieki nad seniorem. Niestety, choroby psychiczne nierzadko ciągle są jeszcze stygmatyzowane, co przyczynia się do tego, że osoby starsze niechętnie poszukują pomocy w przypadku gorszego samopoczucia. Seniorzy są bardziej narażeni samotność i izolację społeczną. Ponadto, należy pamiętać, że kondycja psychiczna ma znaczny wpływ również na zdrowie fizyczne. Pozytywne nastawienie do życia sprawia, że codzienność staje się przyjemniejsza. Jeżeli interesują Cię oferty pracy jako opiekunka w Niemczech, dowiedz się jak dbać o zdrowie psychiczne seniora. 

Co ma wpływ na zdrowie psychiczne osoby starszej?

Proces starzenia związany jest z wieloma zmianami. Przyczyną stresu może być zbliżanie się do emerytury, ponadto z biegiem lat intensywność uczuć i wrażliwość u człowieka może się zwiększyć. Na zdrowie psychiczne osoby starszej wpływ ma kondycja zdrowotna, naturalne zmiany w mózgu, charakter, aktywność fizyczna, nawyki czy styl życia. 

Problemy zdrowotne, kłopoty finansowe, brak aktywności zawodowej, czy utrudnienia podczas wykonywania codziennych czynności mogą sprawić, że samopoczucie osoby starszej znacznie się pogorszy. Zaburzenia depresyjne coraz częściej dotykają osoby, które ukończyły 60 lat. 

Jak w takich przypadkach dbać o zdrowie psychiczne seniora? W trudnych chwilach starsza osoba potrzebuje przede wszystkim wsparcia – szczerej rozmowy w miłej atmosferze, czy wspólnego spędzenia czasu w przyjemnej dla niego formie. Ważne, by uważnie obserwować osobę starszą i wyczuć, czego tak naprawdę jej potrzeba. 

Izolacja społeczna a dbanie o zdrowie psychiczne

Samotność oraz izolacja społeczna mają bardzo negatywny wpływ na zdrowie psychiczne osoby starszej. Osoby w podeszłym wieku są szczególnie narażone na marginalizację, co jest spowodowane pogarszającymi się funkcjami poznawczymi czy niepełnosprawnością ruchową. Rzadkie kontakty z rodziną, kłopoty w kontaktach społecznych sprawiają, że seniorzy odczuwają niepokój i stres. Istnieje duże powiązanie pomiędzy izolacją społeczną a dolegliwościami, takimi jak choroby serca, bezsenność, stany zapalne oraz choroby żołądkowo-jelitowe. Jeżeli jednak dbamy o zdrowie psychiczne seniora, to zwiększamy również szansę na jego lepszą kondycję fizyczną. Pamiętajmy, że lęk może objawiać się na różne sposoby. Może być to uczucie duszności, napięcie mięśniowe, szybkie bicie serca, problemy z zasypianiem, trudności w koncentracji oraz brak apetytu. 

Jak zadbać o psychikę osób w podeszłym wieku?

Jak zatroszczyć się o zdrowie psychiczne seniorów i sprawić, by nie czuli się samotni? Przede wszystkim należy ich zachęcać do utrzymywania kontaktów z bliskimi osobami. Dzięki rozwojowi technologii, można bez trudu połączyć się z kimś, kto mieszka daleko. Warto pokazać seniorowi w jaki sposób może korzystać z narzędzi, pozwalających nawiązać wideorozmowę.

Zadbaj również o stały plan dnia osoby starszej, co zwiększy jej poczucie bezpieczeństwa. Nie zapominaj o zdrowej diecie, bogatej w owoce i warzywa oraz pełnoziarniste pieczywo. Jedzenie ma wpływ na zdrowie zarówno fizyczne, jak i psychiczne. Przygotowując posiłki unikaj potraw tłustych oraz słodkich i słonych przekąsek. Dieta seniora powinna obfitować w produkty, zawierające witaminy A i C – cytrusy, suszone morele, kiszonki. Zwiększają one odporność oraz redukują zmęczenie. Pamiętaj również, by dopasować podawane posiłki do preferencji kulinarnych seniora. 

Na zdrowie psychiczne osoby starszej pozytywnie wpływa wykonywanie ulubionych zajęć – może być to czytanie książek, spacer po ulubionym parku, majsterkowanie albo szycie. Wszystko zależy od upodobań danej osoby. Warto je poznać i zachęcać seniora do lubianych aktywności lub też wykonywać je razem z nim.

Sport to zdrowie

Ćwiczenia fizyczne mają pozytywny wpływ na zdrowie psychiczne oraz fizyczne seniora. Zawsze należy dostosować je do możliwości osoby starszej. Wysiłek fizyczny korzystnie wpływa na stawy, mięśnie oraz mózg, a także na kondycję układu krążenia i serca. Ważne, by aktywności odbywały się regularnie. Dla seniorów zalecane są spacery, gimnastyka, czy też pływanie. To ogólnie dostępne formy ruchu, które pomogą osobie starszej w utrzymaniu dobrego zdrowia.

Zdrowie psychiczne osoby starszej to ważny aspekt, o którym nie należy zapominać. Zła kondycja psychiczna bardzo często odbija się na zdrowiu fizycznym. Na komfort życia seniora wpływają czynniki, takie jak kontakty z innymi, aktywność fizyczna, zdrowa dieta, czy spędzanie czasu w ulubiony sposób. Zostań opiekunką w Niemczech, korzystając ze sprawdzonej agencji pracy Pflegerin i zapewnij osobie starszej wspaniałą opiekę. Agencja przewiduje pełne wsparcie oraz premie dla opiekunek. Stosowanie się do wskazówek, które zawarliśmy w artykule, pomoże Ci zwrócić uwagę na ważne aspekty, które ułatwią Ci zadbanie o zdrowie psychiczne seniora.


Powrót

    Zainteresowana pracą w opiece? Aplikuj teraz!

    Zaakceptowano: Chcę otrzymywać powiadomienia o ofertach pracy.

    Szukasz pracy w opiece?

    Skontaktuj się z nami i zostań opiekunką osób starszych

    Zadzwoń +48 666 176 100 Zadzwoń +48 32 726 40 66 Wypełnij formularz aplikacyjny